Sunday, August 12, 2012

စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိလွ်င္ ဒီမိုကေရစီ မရွိနိုင္။ (၁)

စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိလွ်င္ ဒီမိုကေရစီ မရွိနိုင္။ (၁)


စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္သည္ လူထုတရပ္လံုးက်င့္သံုးသည့္
လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္၏ အေရးပါေသာ အစိပ္ အပိုင္း ျဖစ္သည္။
စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိလွ်င္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ကို
ရုပ္သိမ္းခံလိုက္ရျခင္းပင္ျဖစ္ သည္။
လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ ဆိတ္သုဥ္းပါက ဒီမိုကေရစီ ဟု
မည္သည့္နည္းနွင့္ မွ် ဆိုနိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာနိုင္ငံသတင္းစာ
ဆရာမ်ားအသင္း၏ ညီလာခံကို ၾသဂုတ္လ (၁၁) ရက္ေန႕က က်င္းပကာ စစ္အစိုးရက
ဖြဲ႕စည္း ေပးလိုက္သည့္
အျမဳေတစာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏ တာ၀န္ပိုင္းဆိုင္ရာမ်ားအား
လက္မခံနိုင္ေၾကာင္းျဖင့္ တုန္႕ျပန္ စိမ္ေခၚ လိုက္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။

စစ္အစိုးရ၏ ေရႊ၀ါေရာင္ရုပ္ျပ လႊတ္ေတာ္ၾကီးအတြင္းမွေန၍ ဒီမိုကေရစီေရးကို
အာမခံခ်က္ေပးနိုင္သည့္ မည္သည့္ ဥပေဒ​တစံုတရာ မွ် ထြက္ေပၚမလာေသးပါ။
ေနာင္လည္းထြက္ေပၚလာမည့္ အလားအလာ လြန္စြာမွ နည္းပါးေနပါေသးသည္။
ယင္းအခ်ိန္တြင္ သတင္းစာဆရာမ်ား၊ စာနယ္ဇင္းဆိုင္ရာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏
ဤလႈပ္ရွားမႈကို လူထုကသာ တခဲနက္ ၀န္းရံ ပံ႕ပိုးပါက ျမန္မာနိုင္ငံ
ဒီမိုကေရစီရရွိေရးၾကိဳးပမ္းမႈ၏ အဓိက မ႑ိဳင္တခုျဖစ္လာနုိင္ပါမည္။

စစ္အစိုးရက ဖြဲ႕စည္းေပးလိုက္သည့္ အျမဳေတ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီတြင္ ေမာင္၀ံသ၊
ဦးသီဟေစာနွင့္ ဦးကိုကို (စက္မႈ တကၠသိုလ္) တို ့ပါ၀င္ျပီး
၄င္းတို႕သည္ပင္ (လြတ္လပ္သည့္) ျမန္မာနိုင္ငံသတင္းစာ ဆရာမ်ား အသင္း၏
ေခါင္း ေဆာင္မ်ား
ျဖစ္လာၾကေသာအခါ အေနအထားမွာ စိတ္၀င္စားစရာျဖစ္လာသည္။ အဆိုပါ
ပုဂၢိဳလ္သံုးဦးက ပင္ အကယ္၍ စစ္အစိုးရ၏ အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာတြင္
အျမဳေတစာနယ္ဇင္းေကာင္စီ၏ တာ၀န္ပိုင္းမ်ားတြင္ ေဖၚျပထားသည့္ အခ်က္မ်ားကို
ျပင္ဆင္ေပးျခင္း
မျပဳပါက ၄င္းတို ့အေနျဖင့္ အျမဳေတ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီတြင္
ပါ၀င္နုိင္မည္မဟုတ္ ေၾကာင္း အမ်ားျပည္သူသို ့ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း
ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုလာေသာအခါ ပို၍ပင္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္း လာသည္။


ၾသဂုတ္လ (၁၂) ရက္ေန႕နံက္ ဘီဘီစီ အင္တာဗ်ဴးတြင္
ျမန္မာနိုင္ငံသတင္းစာဆရာအသင္း ဥကၠဌ ျဖစ္လာသူ ဆရာ ေမာင္၀ံသ က
ေအာက္ပါအတိုင္းေျပာဆိုသြားခဲ့သည္။
"အျမဳေတစာနယ္ဇင္းေကာင္စီရဲ႕ တာ၀န္ပိုင္းေတြမွာ ကြ်န္ေတာ္တို႕ သေဘာမတူတဲ့
အခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲ ေပးျခင္း မျပဳရင္ ျမန္မာနိုင္ငံသတင္းစာ
ဆရာအသင္းကို ကိုယ္စားျပဳျပီး သည္အဖြဲ႕မွာ မပါဘူး။ အျမဳေတ စာနယ္ဇင္း
ေကာင္စီဟာ
ဖ်က္သိမ္းေတာ့မယ့္ စာေပစီစစ္ေရး အဖြဲ႕ ရဲ႕ေနရာမွာ အစား၀င္ျပီး
ထိမ္းခ်ဳပ္ကန္႕သတ္မဲ့အလား အလာ ရွိတယ္။ အဲသည္ အထဲမွာ စာပုဒ္ ရွစ္ပုဒ္ေလာက္
ကြ်န္ေတာ္တို ့ ေတြ႕ထားတယ္။ အဲဒီတာ၀န္နဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြဟာ
စာနယ္ဇင္းသမားေတြ
ဘယ္လိုမွ လက္မခံနိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္
စာနယ္ဇင္းသမားေတြ ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား ကို အကာအကြယ္ေပးမယ့္
အဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီလို အခ်က္ေတြ ပါေနသမွ်ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို ့ အျမဳေတ
စာနယ္ဇင္းေကာင္စီမွာ မပါနိုင္ဘူး။
ကိုယ္စားမျပဳနိုင္ဘူးလို ့အေၾကာင္းျပန္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။"
ပြင့္လင္းျပတ္သားစြာ ထုတ္ေဖၚလာသည့္ ဤရပ္တည္ခ်က္ တခုတည္းနွင့္ပင္
ဆရာေမာင္၀ံသ၊ ဦးသီဟေစာနွင့္ဦးကိုကို (စက္မႈ တကၠသိုလ္) တို႕အား ေလးစား
အသိအမွတ္ျပဳရပါမည္။ သတင္းစာဆရာမ်ား၊ စာနယ္ဇင္း ဆိုင္ရာပုဂၢိဳလ္မ်ား၏
ဤလႈပ္ရွားမႈကို
လူထုတရပ္လံုးအေနနွင့္ အဘယ္ေၾကာင့္ထိထိေရာက္ေရာက္
၀ိုင္းရံလက္တြဲသင့္ေၾကာင္းကိုလြတ္လပ္ စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ အေပၚတြင္
အေျခခံ၍ ဥပေဒေၾကာင္းမ်ားနွင့္ ဆက္စပ္တင္ျပပါမည္။
စစ္အစိုးရက ၂၀၁၂ ခုနွစ္ ၾသဂုတ္လ (၉) ရက္ေန႕စြဲျဖင့္ ထုတ္ျပန္ေသာ
အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာတြင္ အျမဳေတစာနယ္ဇင္း ေကာင္စီ၏ တာ၀န္၀တၱရားဟူ၍ ရွစ္ခ်က္
ေဖၚျပထားသည့္ အနက္ အေရးအၾကီးဆံုးျဖစ္ေသာ ပထမ အခ်က္တြင္ ေအာက္ပါ
အတိုင္းေတြ႕ရသည္။
(က) စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို တည္ဆဲဥပေဒနွင့္ အညီ ထိမ္းသိမ္းေစာင္႕ေရွာက္ရန္။
ဤအခ်က္ကို ၾကည့္ပါက ရွင္းလင္းျမင္သာသည္မွာ စစ္အစိုးရ၏
အျမဳေတစာနယ္ဇင္းေကာင္စီသည္ ဥပေဒ၏ ပင္မ ေသြးေၾကာျဖစ္ေသာ ၂၀၀၈ ခုနွစ္
ဖြဲ႕စည္းပံု အရသာ ေဖၚေဆာင္သြားမည္မွာ ရွင္းေနသည္။
ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးသည့္ နိုင္ငံမ်ားတြင္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္
ျမစ္ဖ်ားခံ ဆင္းသက္လာရာျဖစ္ေသာ လူထု၏ လြတ္လပ္စြာ
ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုပိုင္ခြင့္ကို အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းျပဌာန္းေပးထားရသည္။
သာဓက အားျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ကို
ကန္႕သတ္ဟန္႕တား သည္႕မည္သည့္ ဥပေဒမွ် မျပဌာန္းရ ဟူ၍ပါရွိသည္။ လြတ္လပ္စြာ
ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုပိုင္ခြင့္ကို ရာခိုင္နုန္းျပည့္ ေပး ထားသည္ ဟု
ေျပာနိုင္သည္။

ဂ်ာမနီ နိုင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ (၅) တြင္
ေအာက္ပါအတိုင္းေတြ႕ရသည္။ အပုဒ္ (၁) ၌ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ကို
ရာခိုင္နဳန္းျပည့္ ေပးထားေၾကာင္းေတြ႕နို္င္သည္။ ဆင္ဆာဟု ေခၚသည့္
စာေပစီစစ္ေရး အဖြဲ႕ ကိုပင္
ထားရွိခြင့္မျပဳေပ။ အပုဒ္(၂) တြင္မူ ကန္႕သတ္ခ်က္ကို တစံုတရာ
ျပဌာန္းထားေၾကာင္းေတြ႕နိုင္သည္။ ဤ ကန္႕သတ္ခ်က္မွာလည္း သဘာ၀က်၊
ထားရွိသင့္ျပီး ေပ်ာ့ေျပာင္းလွပါသည္။ လူငယ္မ်ားကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္
ရန္နွင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး
ဂုဏ္သိကၡာကို ထိပါးမႈ မရွိေစရန္သာျဖစ္သည္။
Article 5 [Freedom of expression]
(1) Every person shall have the right freely to express and
disseminate his opinions in speech, writing, and pictures and to
inform himself without hindrance from generally accessible sources.
Freedom of the press and freedom of reporting by means of broadcasts
and films shall be guaranteed. There shall be no censorship.
(2) These rights shall find their limits in the provisions of general
laws, in provisions for the protection of young persons, and in the
right to personal honor.
၁၉၉၆ ခုနွစ္တြင္ ျပဌာန္းခဲ့သည့္ ေတာင္အာဖရိကနိုင္ငံ၏
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္လည္း သတင္းဌာနမ်ားနွင့္ မီဒီယာမ်ား၏
လြတ္လပ္ခြင့္ကို ပုဒ္မ ၁၆ (၁) တြင္ ေအာက္ပါအတိုင္းျပဌာန္း ထားသည္။
16. Freedom of expression
Everyone has the right to freedom of expression, which includes ­
freedom of the press and other media;
freedom to receive or impart information or ideas;
freedom of artistic creativity; and
academic freedom and freedom of scientific research.
ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျပဌာန္းလာသည့္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတခ်ိဳ႕တြင္
ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ား ထည့္သြင္းလာသည္ကို ေတြ႕နိုင္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၌
သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္ေသာ ကန္႕သတ္ခ်က္တစံုတရာထည့္သြင္းရန္ေတာ့ လိုပါမည္။
သို႕ရာတြင္
ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားမ်ား ထည့္သြင္းေလေလ၊ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္
နည္းပါးလာ ေလေလ ျဖစ္သည္။ သဘာ၀က်ေသာ ကန္႕သတ္ခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းလွ်င္မူ
ဗရမ္းဗတာ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚ ျခင္း ကို တဖက္က ထိမ္းသိမ္းနိုင္ျပီး
အျခားတဘက္မွေန၍ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚခြင့္
မ်ားမ်ားက်င့္သံုးခြင့္ရေစနိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဤအေျခခံျဖင့္ ေတာင္ အာဖရိက
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၆ (၂) အရ ေအာက္ပါ ကန္႕သတ္ ခ်က္မ်ားကို
ေလ့လာသင့္ပါသည္။
The right in subsection (1) does not extend to ­
propaganda for war;
incitement of imminent violence; or
advocacy of hatred that is based on race, ethnicity, gender or
religion, and that constitutes incitement to cause harm.
ေတာင္အာဖရိက ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ကို
က်င့္သံုးရာ၌ လူမ်ိဳး၊ တိုင္းရင္း သား၊ လိင္၊ ဘာသာေရး နွင့္
ေဘးအႏၱရယ္ျဖစ္ေစမည့္ မုန္းတည္းမႈ ေပၚေပါက္ေစရန္ အားေပးမႈ၊
အၾကမ္းဘက္မႈက်ဴး
လြန္ေစရန္လႈံ႕ေဆာ္မႈ၊ စစ္ေရးအရ ၀ါဒျဖန္႕ခ်ီမႈ၊ စသည္တို႕ကို မျပဳလုပ္ရဟု
ကန္႕သတ္ျပဌာန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။ ကန္႕သတ္ျပဌာန္းခ်က္မ်ားမွာ
တိက်ရွင္းလင္းသည္။ ဤကန္႕သတ္ျပဌာန္းခ်က္မ်ိဳးကို သတင္းစာဆရာမ်ား၊
စာနယ္ဇင္း သမားမ်ား
အမ်ားစုၾကီးက လက္ခံနိုင္ၾကပါသည္။
သို႕ရာတြင္ ၂၀၀၈ ခုနွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ကန္႕သတ္ခ်က္ျဖစ္သည့္
"နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူသည္မွာမူ ျမန္မာ နိုင္ငံအေတြ႕အၾကံဳအရ
လက္မခံသင့္ဆံုးေသာ အရာျဖစ္သည္။ "နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူေသာ
စကားလံုးကို သံုး၍ အခ်ိဳ႕နိုင္ငံတို႕၏
ဖြဲ႕စည္းပံုတြင္ ကန္႕သတ္္မႈမ်ား မရွိမဟုတ္ရွိပါသည္။ သို႕ရာတြင္
ထိုနိုင္ငံမ်ား၌ တရားစီရင္ေရးသည္ ရာခိုင္နံဳးျပည္႕မွ် လြတ္လပ္သည္။
"နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူေသာ စကားလံုးကို အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားက လက္ေတြ႕
မႈခင္းမ်ား၌ သံုးစြဲျပီး
ဖိနွိပ္မႈျပဳေသာအခါ လူထုအား တရားစီရင္ေရး ယႏၱယားက အကာအကြယ္ေပးေလ့ရွိသည္။
၄င္းတို႕၏ ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ားတြင္လည္း "အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးနွင့္
လံုျခံဳေရးေကာင္စီ" ဟူေသာ အဖြဲ႕အစည္းလံုး၀ မတည္ ရွိပါ။ ထိုနိုင္ငံမ်ား၌
ဖြဲ႕စည္းပံုအရ
လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း စစ္ဗိုလ္မ်ား ၀င္ထိုင္ေနၾကျခင္း မရွိပါ။
ျမန္မာ နိုင္ငံ ၌မူ တဘက္တြင္ တရားစီရင္ေရး ယႏၱယား လြတ္လပ္မႈ လံုး၀
ကင္းမဲ့ေနသည့္အျပင္ အျခားတဘက္တြင္မူ အဆိုပါ နိုင္ငံမ်ား၌ မရွိေသာ အရာမ်ား
အားလံုးရွိေနသည္။ သို႕ျဖစ္၍ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကို ဥပေဒနွင့္
အညီခ်ဳပ္ ေနွာင္ထားျခင္းအား လက္မခံသင့္ပါ။ ယခု စစ္အစိုးရက အျမဳေတ
စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ ကို အမိန္႕ေၾကာ္ျငာ စာျဖင့္သာ ဖြဲ႕စည္းေပးသည့္
အဆင့္ျဖစ္သည္။ ေအာက္ပါ အစဥ္ကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။
(၁) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
(၂) အျခားဥပေဒမ်ား
(၃) နည္းဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ား
(၄) အမိန္႕မ်ား၊ ျပန္တမ္းမ်ား
အစိုးရ၏ အမိန္႕ဟူသည္မွာ အဆင့္အနိမ့္ဆံုးျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႕ရပါမည္။ သို႕ျဖစ္၍
လြတ္လပ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာသည့္ ျမန္မာနိုင္ငံသတင္းစာ ဆရာမ်ား
အသင္းသည္ မိမိတို႕ မလိုျခင္သည့္ တာ၀န္ပိုင္းဆိုင္ရာမ်ားကို ညွိနိုင္းရာ၌
အစိုးရ၏ အမိန္႕ကိုျပင္ဆင္ေပးရန္ေလာက္သာ အေရးဆိုနိုင္သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းပါရွိ ေသာ
လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ ဆိုင္ရာျပဌာန္းခ်က္ကို ကိုးကား၍
အေရးမဆိုနိုင္ပါ။ ဆိုလိုသည္မွာ အစိုးရ အဖြဲ႕၏ အမိန္႕တြင္ ပါရွိေသာ
တာ၀န္ပိုင္းဆိုင္ရာမ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းပါရွိသည့္
လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ အေျခခံမ်ားနွင့္ ဆန္႕က်င္ေနသျဖင့္
လက္မခံနိုင္ပါ ဟု ေစာဒက မတက္နုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ၂၀၀၈
ဖြဲ႕စည္းပံုမွာကို က
"နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူေသာ စကားလံုးျဖင့္ ကန္႕သတ္ထားျပီး
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။ "နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူေသာ စကားလံုးျဖင့္
ကန္႕သတ္ျခင္းမွာ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၇ ဖြဲ႕စည္းပံုအရျဖစ္ေစ၊ ၁၉၇၄
ဖြဲ႕စည္းပံုအရျဖစ္ေစ က်င့္သံုးခဲ့ျခင္းလည္း မရွိပါ။
သို႕ရာတြင္ ဤကိစၥမွာမူ ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႕လာျပီျဖစ္သျဖင့္ သတင္းစာဆရာမ်ား၊
စာနယ္ဇင္း သမားမ်ားေလာက္မွ်ျဖင့္ မလံုေလာက္နိုင္ေတာ့ပါ။ ဒီမိုကေရစီကို
ခ်စ္ခင္ျမတ္နိုးေသာ လူထုတရပ္လံုး ပူးေပါင္းပါ၀င္ဘို ့ လိုအပ္လာပါသည္။
လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခြင့္ကို ဥပေဒနွင့္ အညီ ေဖၚေဆာင္ရာ၌
"နိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး" ဟူေသာ စကားလံုးကို စစ္အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားက
၄င္းတို႕လိုသလို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုျပီး ဖိနွိပ္ခဲ့သလို ၂၀၀၈
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့္ အညီ
ေရွ႕ဆက္ျပီးလည္း ဖိနွိပ္သြားမည္မွာ ေသခ်ာ သည္။ သို႕ျဖစ္၍
စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္အတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ရာ၌ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
အရင္းအျမစ္ကိုပါ လူထု လႈပ္ရွားမႈနွင့္ တိုက္ထုတ္မွသာ
ေအာင္ျမင္နိုင္ေျခရွိပါမည္။

ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ၾသဂုတ္လ (၁၂) ရက္ ၂၀၁၂ ခုနွစ္

No comments:

Post a Comment