Tuesday, March 12, 2013

ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား ရွင္းလင္းပြဲ ထိုင္းႏိုင္ငံ မဟီေဒါတကၠသုိလ္၌ ျပဳလုပ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ႐ုိဟင္ဂ်ာ မရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႐ုိဟင္ဂ်ာဟု ဆိုသူမ်ားသည္ ဘဂၤါလီမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား ရွင္းလင္း


3.10.1
ထိုင္းႏိုင္ငံ မဟီေဒါတကၠသုိလ္၌ မတ္ ၉ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ရခုိင္သမုိင္းဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံတကာ 
ပညာရွင္မ်ား ရွင္းလင္းပြဲအား ေတြ႕ရစဥ္

ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား ရွင္းလင္းပြဲကို ထိုင္းႏိုင္ငံ မဟီေဒါတကၠသုိလ္၌ မတ္ ၉ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ႐ုိဟင္ဂ်ာ မရွိေၾကာင္းႏွင့္ ႐ုိဟင္ဂ်ာဟု ဆိုသူမ်ားသည္ ဘဂၤါလီမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ားက ရွင္းလင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။
ရွင္းလင္းပြဲႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းပြဲ ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ေသာင္းက “ရွင္းလင္းပြဲကို ဦးတည္ခ်က္ သုံးခ်က္နဲ႔ က်င္းပတာပါ။ (၁) ကြၽန္ေတာ္တို႔ ရခိုင္သမိုင္းကို ႏိုင္ငံတကာ သတင္းမီဒီယာမ်ားနဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးဖို႔၊ (၂) ျပည္ပအေျခစိုက္ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းမီဒီယာေတြနဲ႔ ျပည္ပအေျခစိုက္ ျမန္မာသတင္း မီဒီယာေတြဟာ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံ အစုိးရအဆက္ဆက္ ယေန႔ထက္တိုင္ အသိအမွတ္မျပဳတဲ့ ႐ုိဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ အမည္နာမကို တြင္တြင္ႀကီး သုံးေနၾကတာကို ေတြ႕ရွိရတယ္။ အမွားၾကာလွ်င္ အမွန္ျဖစ္တတ္သြားပါတယ္။ (၃) ဒီကေန႔ ႏိုင္ငံတကာ သမိုင္းပညာရွင္ေတြ ေဟာေျပာပို႔ခ် ခဲ့တာေတြဟာ ရခိုင္သမိုင္း သုေတသီမ်ားအတြက္ ကိုးကားႏိုင္ေလာက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြ အျပည့္အစုံနဲ႔ ရခိုင္သမိုင္းစာတမ္း တစ္ေစာင္ က်န္ရွိေနခဲ့ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။

အဆိုပါ ရွင္းလင္းပြဲတြင္ ရခိုင္သမိုင္းဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ အာရွေလ့လာေရး ဌာနမွ ေဒါက္တာဂ်က္ပလိုင္ဒါ၊ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ ဟိုက္ဂူးေဒသ၊ ဒတ္ခ်္ဘာသာစကား အသိအမွတ္ျပဳ အသင္း၏ ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ေရးမွဴး လိုက္ဒင္းတကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ စတီဖင္ဗင္ဂလန္၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ကန္ဒါတကၠသုိလ္ ႏိုင္ငံတကာ ေလ့လာေရး ဌာနမွ သမိုင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းတို႔က ရခိုင္သမိုင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းခဲ့သည္။
ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ အာရွေလ့လာေရး ဌာနမွ ေဒါက္တာဂ်က္ပလိုင္ဒါက ရခိုင္ဘုရင္ႏိုင္ငံ ျမန္မာဘုရင္ ႏိုင္ငံ၏ နယ္ပယ္ျဖစ္လာေသာအခါ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ရွင္းလင္းရာတြင္ ရခိုင္ကို ဘိုးေတာ္ဘုရား သိမ္းပိုက္အႏိုင္ယူသည့္ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေျခအေန၊ ေစ့ေဆာ္ခ်က္မ်ားကို ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ေစ့ေဆာ္ခ်က္မ်ားတြင္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ သေဘာတရား ေစ့ေဆာ္ခ်က္မ်ား၊ ဘာသာေရး ေစ့ေဆာ္ခ်က္မ်ား၊ စီးပြားေရး ေစ့ေဆာ္ခ်က္မ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင္း ရွင္းလင္းခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ရခိုင္ကို ျမန္မာမ်ား (၁၇၈၅-၁၈၂၅) ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့စဥ္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အေျခအေနမ်ား ေျပာင္းလဲလာမႈ အေျခအေနမ်ားကို ၎က ရွင္းလင္းရာတြင္ (၁၇၈၅-၁၇၉၅) ခုႏွစ္အတြင္း ရခိုင္အထက္တန္းလႊာမ်ားအား နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးျခင္း၊ ျမန္မာ-ရခိုင္ ပူးတြဲအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ (၁၇၉၅ -၁၈၁၀) ခုႏွစ္အတြင္း အခြန္အခ တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံျခင္း၊ အဓမၼ ေစခိုင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ျမန္မာဘုရင္၏ စစ္ပြဲမ်ားအတြက္ စားနပ္ရိကၡာမ်ား ေထာက္ပံ့ရျခင္း၊ ရခိုင္သုိ႔ ျမန္မာမ်ား ၀င္ေရာက္အေျခခ် ေနထိုင္ျခင္း၊ (၁၇၈၇-၁၈၁၅) ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာဘုရင္၏ အုပ္စိုးမႈကို ပုန္ကန္မႈ အရွိန္ျမင့္လာျခင္း၊ ရခိုင္မ်ား အလုံးအရင္းႏွင့္ ဘဂၤလားေတာင္ပိုင္းသုိ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ် ေနထိုင္ျခင္း၊ (၁၈၁၅ -၁၈၂၅) ခုႏွစ္အတြင္း စီးပြားေရးပုံစံ ကူးေျပာင္းလာျခင္းႏွင့္ ျမန္မာဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို ထိခိုက္ေစႏိုင္ေလာက္သည့္ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရမႈ မရွိခဲ့ျခင္းတို႔ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။
အလားတူ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ ဟိုက္ဂူးေဒသ၊ ဒတ္ခ်္ဘာသာစကား အသိအမွတ္ျပဳ အသင္း၏ ညႇိႏိႈင္း ေဆာင္ရြက္ေရးမွဴး လိုက္ဒင္းတကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ စတီဖင္ဗင္ဂလန္က ၁၅ ရာစုမွ ၁၈ ရာစုအတြင္း ရခိုင္ေဒသႏွင့္ ဘဂၤလားအၾကား ဆက္ဆံေရး အေျခအေနမ်ားကို ရွင္းလင္းခဲ့သည္။
၁၆၃၅ ခုႏွစ္တြင္ ရခိုင္ဘုရင္ ႏိုင္ငံ ၾသဇာအာဏာ ထိပ္ဆုံးသို႔ ေရာက္ရွိလာပုံ၊ ရခိုင္ဘုရင္မ်ား၏ ၾသဇာအာဏာ ႀကီးထြားလာမႈမ်ားတြင္ ကုန္သြယ္ေရးမွ ရရွိသည့္ အခြန္ဘ႑ာမ်ားသည္ အေရးပါသည့္ အခန္းက႑တြင္ ရွိေနပုံ၊ ရခိုင္ႏွင့္ ဘဂၤလားေဒသတြင္ ဒတ္ခ်္တို႔၏ ကုန္သြယ္ပုံမ်ားကို ၎ကေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ၁၆၃၈ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ဘဂၤလား အေရွ႕ေတာင္ဘက္တြင္ ရခိုင္မ်ား၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာရျခင္းမွာ အခြန္ဘ႑ာရရွိမႈ ေလ်ာ့နည္းလာျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရခိုင္စီးပြားေရးသည္ ၁၆၆၆ ခုႏွစ္တြင္ စစ္တေကာင္းကို လက္လႊတ္ခဲ့ရၿပီး ေနာက္ပိုင္း အားမေကာင္းေတာ့ေၾကာင္း၊ ရခိုင္ေဒသမွ ဒတ္ခ်္ကုန္သည္မ်ား ထြက္ခြာသြားျခင္းမွာလည္း ရခိုင္စီးပြားေရးအေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိေစခဲ့ေၾကာင္းတို႔ကို ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ စတီဖင္ဗင္ဂလန္က ရွင္းလင္းခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ကန္ဒါတကၠသုိလ္ ႏိုင္ငံတကာ ေလ့လာေရးဌာနမွ သမိုင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက “ရခိုင္-နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္မႈမွသည္ လူမ်ဳိးစု အၾကမ္းဖက္မႈ” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဟာေျပာခဲ့ရာတြင္ (၁၈၂၆-၁၉၇၅) ခုႏွစ္အတြင္း နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္မႈ အေျခအေနမ်ား၊ ၁၈၇၉ ခုႏွစ္မွစ၍ စစ္တေကာင္းသားမ်ား၏ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္မႈမ်ား မ်ားျပားလာျခင္း၊ ေမာင္ေတာႏွင့္ ဘူးသီးေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ စစ္တေကာင္းသား အေျခစိုက္ ၀င္လာသူမ်ားက အမ်ားစု ျဖစ္လာျခင္းတို႔ ကို ထည့္သြင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ၁၈၇၁ ခုႏွစ္မွ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ဘဂၤါလီ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ဦးေရသည္ ၅၈၂၅၅ မွ ၁၇၈၆၄၇ ဦးေရအထိ တိုးပြားလာပုံ၊ ရခိုင္ရြာမ်ားကို မူဂ်ာဟစ္ သူပုန္မ်ားက ဖ်က္ဆီးပုံ၊ မူဂ်ာဟစ္ပါတီ၏ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား၊ ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတြင္ ဘဂၤါလီမ်ားက ၉၄ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၈၄ ရာခိုင္ႏႈန္းတို႔ျဖင့္ လူအမ်ားစု ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေျပာသည္။
“ကြၽန္ေတာ္ အေသအခ်ာ ေျပာႏိုင္တာကေတာ့ ယခု ႐ုိဟင္ဂ်ာလို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆိုေနသူေတြဟာ ဘဂၤါလီေတြပါပဲ။ ဒါေတြကို ကိုလိုနီေခတ္ မွတ္တမ္းေတြမွာ မွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။ ႐ုိဟင္ဂ်ာဆိုတာ ရခိုင္မွာ မရွိပါဘူး” ဟု သမိုင္း ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ေျပာသည္။
ေဆြးေႏြးပြဲသုိ႔ တက္ေရာက္လာၾကသည့္ ဖိတ္ၾကားထားသူမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားက ရခိုင္သမိုင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ၎တို႔ သိလိုသည္မ်ားကို ေမးျမန္းခဲ့ၾကရာ ရခိုင္သမိုင္း ပညာရွင္မ်ားက ျပန္လည္ရွင္းလင္း ေျဖၾကားခဲ့သည္။
ပုဂံေခတ္ ရခိုင္ကို သိမ္းပိုက္ အႏိုင္ယူခဲ့မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ေမးခြန္းကို ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ အာရွေလ့လာေရးဌာနမွ ေဒါက္တာဂ်က္ပလိုင္ဒါက “သက္ေသအေထာက္အထား မရွိပါဘူး” ဟု ျပန္လည္ ေျဖၾကားခဲ့သည္။
အလားတူ လိုက္ဒင္းတကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡေဒါက္တာ စတီဖင္ဗင္ဂလန္က “႐ုိဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ အသုံးအႏႈန္းကေတာ့ မေတြ႕မိပါဘူး။ ဒါေပမယ္လို႔ ၁၇ ရာစု ေလာက္မွာေတာ့ မြတ္စလင္အုပ္စု ေျမာက္ဦးမွာ ရွိေနပါၿပီ။ အဲဒီေခတ္မွာ လူေတြက ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ႐ိုဟင္ဂ်ာလို႔ မသတ္မွတ္ၾကပါဘူး။ တျခား ယဥ္ေက်းမႈေတြလည္း ေျမာက္ဦးမွာ ရွိေနပါၿပီ။ ၁၆၀၈ ခုႏွစ္မွာ ပထမဆုံး ဒတ္ခ်္လူမ်ဳိး ေျမာက္ဦးကို ေရာက္ပါတယ္။ ၁၆၄၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ရခိုင္မိခင္ေတြနဲ႔ ရတဲ့ ဒတ္လူမ်ဳိးကေလးေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါၿပီ။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ဟာ အေသြးအေရာင္ စုံတဲ့ၿမိဳ႕လို႔ ေျပာရမွာပဲ” ဟု ႐ုိဟင္ဂ်ာ အသုံးအႏႈန္း သုံးစြဲမႈ ေမးခြန္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ေျဖၾကားခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ရခိုင္မွာ မြတ္စလင္ဘုရင္ ရွိခဲ့ပါသလားဆိုသည့္ ေမးခြန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ စတီဖင္ဗင္ဂလန္က “၁၇ ရာစုကို ေလ့လာတဲ့ ကြၽန္ေတာ္ရဲ႕ စာတမ္းအရ ရခိုင္မွာ မြတ္စလင္ဘုရင္ မရွိပါဘူး” ဟုလည္း ေျဖၾကားခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ကန္ဒါတကၠသုိလ္ ႏိုင္ငံတကာ ေလ့လာေရးဌာနမွ သမိုင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ႐ုိဟင္ဂ်ာ စကားလုံး မည္သည့္ အခ်ိန္က စတင္အသုံးျပဳခဲ့သလဲ၊ မည္သူ စတင္သုံးစြဲခဲ့သလဲဆိုသည့္ ေမးခြန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ “ကြၽန္ေတာ္ အရင္တုန္းကလည္း ေျပာဖူးပါတယ္။ ႐ုိဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ စကားလုံးကို ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ ဘူးသီးေတာင္က Mr. Abdul Gaffa က တီထြင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမွန္ကေတာ့ သူက ဒီစကားလုံးကို Roshang or Rohan က ယူတာပါ။ ဒီစကားရပ္ဟာ ဘဂၤါလီစကားရပ္ျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ေတြကို ေခၚတဲ့ စကားရပ္ပါ” ဟု ေျဖၾကားသည္။
ဘဂၤါလီအေရး ေဆာင္ရြက္ေရးသားေနသူ ဦးေဌးလြင္ဦးက ႐ုိဟင္ဂ်ာႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေၾကာင္းကို ေမးျမန္းခဲ့ရာတြင္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ဦးေဌးလြင္ဦး ေျပာၾကားသည့္ စကားရပ္သည္ ႐ုိဟင္ဂ်ာဟု မဆိုလိုေၾကာင္း၊ ဘဂၤါလီမ်ားက ရခိုင္ကိုေခၚသည့္ စကားလုံးသာ ျဖစ္ၿပီး Rohan စကားလုံးသည္ ေနာက္မွ ၀င္ေရာက္လာသည့္ တရားမ၀င္ ခိုး၀င္ အေျခခ် ေနထိုင္သူမ်ားကို မဆိုလိုေၾကာင္း ရွင္းလင္းခဲ့သည္။
“ဒီရွင္းလင္းပြဲေၾကာင့္ လူေတြဟာ ႐ုိဟင္ဂ်ာဆိုတာ မရွိဘူးဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိသြားတာေပါ့။ ႐ုိဟင္ဂ်ာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မရွိဘူးဆိုတာ ေဒါက္တာေအးခ်မ္းက ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေျပာသြားတယ္။ ေနာက္ၿပီး လက္ရွိ ရခိုင္မွာျဖစ္ေနတဲ့ ပဋိပကၡကေတာ့ ႏိုင္ငံမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အႀကီးအကဲေတြက ေျဖရွင္းေပးမွပဲ ေျပလည္မယ္ ထင္တာပဲ။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံမွာ အဲဒီလိုမ်ဳိး ၾကားေနရ၊ ျမင္ေနရတာလည္း မေကာင္းဘူး။ အျမန္ဆုံး ၿငိမ္းခ်မ္းပါေစလို႔ ဆႏၵျပဳပါတယ္။ အကုန္လုံး ကိုယ့္စီးပြားနဲ႔ကိုယ္၊ ကိုယ့္မိသားစုနဲ႔ကိုယ္ ျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ပဲ ျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္” ဟု ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ခ်ဴလာေလာင္ကြန္း တကၠသုိလ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာဘာသာ ပထမႏွစ္ကို တက္ေရာက္ေနသည့္ အရွင္ေတဇက မိန္႔သည္။
ေဆြးေႏြးပြဲသို႔ တကၠသိုလ္ အသီးသီးမွ သမိုင္းပါေမာကၡမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ သံအရာရွိမ်ား၊ သတင္းဌာနမ်ားႏွင့္ ဖိတ္ၾကားထားသူမ်ား၊ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ တကၠသုိလ္ အသီးသီးတြင္ ပညာသင္ၾကား ေနၾကသည့္ ရခိုင္ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား ၁၅၀ ေက်ာ္ တက္ေရာက္ခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ရခိုင္ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ရခိုင္ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏွင့္ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား တိုးတက္ေရး ပါတီတို႔မွ ဥကၠ႒မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဦးေအးသာေအာင္၊ ေဒါက္တာေအးေမာင္ႏွင့္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားလည္း တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။

copy from  http://news-eleven.com

No comments:

Post a Comment